Pissasirkus

Vesi, elämän eliksiiri. Miksi sitä on niin vaikea juoda, vaikka tietää, että sitä pitäisi juoda? Minulla keho lähes hylki nestettä, enkä tuntenut janoa ollenkaan, siksi en myöskään juonut janoon päivän aikana. Sain kaiken nesteen ruuasta ja kahvista. Vettä join vain ruokajuomana. Sitten liityin Muutos-valmennukseen ja siellä ihan ensimmäisiä toiminta-askelia oli nesteen lisääminen. Nyt juon joka päivä 8-10 lasia vettä ilman, että kiinnitän siihen erityistä huomiota. Miten se onnistui? 

Aluksi vedenjuonnin lisääminen oli todella vaikeaa. Ravasin pissalla alvariinsa, rakko ei saanut hetken rauhaa. Valmentajat epäilivät, että aloitin lisäämään nestemäärää liian äkisti suurilla määrillä ja tottahan se olikin, mutta melkein 0-tasosta lähtiessä pienikin määrä saa kehon sekaisin. Meni noin 2 kuukautta ennen kuin kroppa tajusi, etten suostu luovuttamaan. Ennemmin vaikka hukun virtsaan kuin annan periksi heti muutoksen ensimmäisillä askelmilla.

Olen yrittänyt lisätä vedenjuontia ennenkin, mutta aina se oli kaatunut tähän samaan ongelmaan: en jaksanut sitä pissasirkusta.

Tällä kertaa loin helpon systeemin, jolla sain veden kuulumaan melkein jokaiseen ateriaan. Iltapala on ainoa poikkeus, koska en uskaltanut ottaa riskiä, että ravaan yöllä vessassa. Systeemi on kaikessa yksinkertaisuudessaan se, että jokaista ateriaa ennen ja aterian aikana juon lasin vettä. Samoin jokaisen ulkoilun/liikuntasuorituksen jälkeen. 

Vaikka ensin jouduinkin muistuttelemaan itseäni ja rakko meni niin ylikierroksille, että erityisesti aamulla juoksin työpaikallakin vessassa kolme kertaa ensimmäisen tunnin aikana, rutiiniin tottui yllättävän nopeasti. Siitä tuli tapa, joka muutamassa viikossa vakiinnutti paikkansa niin pysyvästi, että nykyään sitä on vaikea unohtaa. 

Ja rakko tosiaan on rauhoittunut. Olen noudattanut tapaa kolme kuukautta ja nykyään vessakäynnit ovat harventuneet melko samalle tasolle kuin ennen juomisen lisäämistä. Ei aivan. Edelleen melko usein joudun aterioita seuraavan tunnin aikana käymään pissalla kahdesti, mutta sen jälkeen saankin olla rauhassa. Nykyään voin myös huoletta lähteä vaikka kahden tunnin lenkille ilman, että tarvitsee pohtia vessaan pääsyä lenkin aikana.
 



Kommentit