Tähän asti paino on pudonnut tasaisesti (nälkää näkemättä ja hyvin syöden) 0,5-0,9kg/vk. Vauhti on hidastunut hiukan. Enää ei tule yhtä usein noita 0,9kg viikkopudotuksia, mutta ei tarvitse tullakaan.
Tällä viikolla pääsin kauan odottamani virstanpylvääseen eli alle 80 kilon. Vaaka näytti lukemaa 79,5kg ja viikkopudotus oli 0,6kg. Tekemistä on vielä paljon, mutta kyllähän se ajatus tuo hyvän mielen, että vuoden mittaisen Muutos-valmennuksen ajalle asettamastani 20 kilon tavoitteesta on yli puolet saavutettu jo 3,5kk jälkeen ja lopullisesta tavoitteestakin melkein puolet. Kokonaispudotus on nyt 14kg.
Yhden hassun vääristymän omakuvassa olen nyt huomannut. Muistelin aikaa, kun painoin 49kg ja olin melkein alipainoinen. Tällä hetkellä painan tuon 79,5kg enkä mitenkään voi käsittää sitä, että tästä pitäisi pudottaa n.30kg, jotta pääsisin tuohon alimpaan aikuisiällä mittaamaani painoon. Tuntuu, että tämän hetkinen lopullinen tavoite (65kg) uhkaa sekin jo lihasmassaa. Jotenkin en pysty näkemään sitä, kuinka lihava oikeasti olen. Kuvittelen, että näytän normaalimmalta kuin näytän.
Muistan joskus lukeneeni artikkelin siitä, kuinka ylipainoiset arvioivat näyttävänsä laihemmilta kuin oikeasti ovat, ja normaalipainoiset arvioivat näyttävänsä lihavammilta kuin ovat. Olen elävä todiste tästä. Normaalipainoisena koin, että olisi koko ajan pitänyt pudottaa painoa, jotta näyttäisin hoikalta. Nyt ylipainoisena en mitenkään saa aivojani sisäistämään sitä faktaa, että olen lihava. Vaikka näen itseni kauppojen valvontakameran kuvasta liikkeeseen mennessäni ja omin silmin näen, kuinka kamalalta näytän, silti sitä ei pysty hyväksymään.
Jos tänne joku tulee valittamaan, ettei saa haukkua itseään kamalan näköiseksi vain, koska on ylipainoinen niin sanonpa vaan, että harva meistä näyttää lihavana hyvältä. Minä en ainakaan näytä. Olen kyllä nähnyt sekä naisia että miehiä, joilla se paino on jakautunut niin tasaisesti ja kauniisti, että he näyttävät todella hyvältä liikakilojensa kanssa, mutta niitä ihmisiä on tosi harvassa. Ei anorektinen laihuuskaan kaunista ole, se on vielä ikävämmän näköistä kuin ylipaino, mutta anorektisen laihoja ihmisiä näkee niin harvoin, että väitän kyllä ylipainon olevan tässä maassa suurempi ongelma.

Kommentit
Lähetä kommentti