Mitä syön?

Ruoka jakaa mielipiteitä. En kiistele siitä, en edes Veijon kanssa. Varmaan jokainen, joka on osallistunut ruokakeskusteluun tietää, kenestä puhun. Hän terrorisoi ihmisten ruokajulkaisuja tyrkyttämällä voita ja kermaa. Olen jo pudottanut 13kg nykyisellä ruokavaliolla, joten en koe tarpeelliseksi sitä muuttaa. 

En puutu muiden  syömisiin, enkä halua muiden puuttuvan minun syömisiini, mutta kerron ruokavaliostani kyllä mielelläni. Ytimekkäästi ilmaistuna: syön mahdollisimman puhdasta ruokaa, enkä välttele mitään tiettyä ruokaa. 

Ruokavaliostani toki puuttuu liha ja kala, enkä käytä maitotuotteita. Kananmunia kyllä syön, kunhan ne ovat luomua. Esimerkki aamupalasta on tässä:


Yritän lisätä proteiinia joka aterialle, mutta joinakin päivinä tiedostan, että proteiinin saanti on jäänyt vähäiseksi. Silloin teen iltapaksi pannarin tai letun proteiinijauheesta, jonka syön marjojen kanssa. 

Erityisen paljon tykkään käyttää proteiinin lähteenä vihreitä linssejä ja soijarouhetta. Aika harvoin ostan lihankorvikkeita, koska niissä on sama ongelma kuin lihassa: monet niistä tuntuvat suussa epämiellyttäviltä ja niitä pitää maustaa voimakkaasti, että niistä voisi tykätä. Lihoissa tosin on vielä sekin ongelma, että ne tuntuvat ällöttävän rasvaisilta ja haisevat pahalta, kun niitä kypsentää. 

Rasvaa kyllä syön, mutta lisään sitä ruokaan erikseen. Kaapista löytyy erilaisia öljyjä, Eleplant-levitettä, avokadoa, pähkinöitä, siemeniä jne.  

Esimerkkejä päivittäin tai lähes päivittäin käyttämistäni tuotteista on tässä kuvassa:

Erilaisia kasviksia käytän tosi paljon, vaikka niitä en tähän kuvaan lisännytkään. Perunan korvaan usein kukkakaalilla tai parsakaalilla. Kaaleista käytän myös keräkaalia. Talvella käytän paljon kotimaisia pakastemarjoja, mutta nämä espanjalaiset tuoremansikat ovat myös välillä käytössä. Luulen, että kotimaisissa pakastemarjoissa vitamiinit ovat säilyneet paremmin kuin jostain Espanjasta lennätetyissä mansikoissa. Kesällä saa onneksi kotimaisia marjoja suoraan metsästä. Myös keittoja syön lähes päivittäin. 

Tänään söin:

Aamupala: soijajuomaan keitetty kaurapuuro, omena, kananmuna

Lounas: Täytetyt jumboherkkusienet (täytteenä cottage pearl -rae, vegeraaste, pinaatti, tacokastike), itse tehty perunarieska ja tomaatti

Välipala: pähkinöitä

Päivällinen: soija-kaalikeitto ja cottage pearl -rae

Iltapala: Proteiinilettu ja mansikoita

En siis missään nimessä syö vähän. Päinvastoin, välillä tuntuu, että syön ihan kauheita määriä, mutta silti laihdun. 

 

Kommentit