Einespäivä

Tänään on einespäivä. Tämä on merkki siitä, että läheisessä Citymarketissa on kerrankin ollut hävikkipussi, jossa on ollut vegetuotteita. Yleensä sieltä löytyy vain lihaeineksiä ja leipää, mutta joskus harvoin käy tuuri pupunruokaa puputtavalla akallakin. Tämän päivän ateriat ovat siis:

Aamupala: soijajuomaan keitetty kaurapuuro, kananmuna, porkkana
Lounas: vegepatonki
Välipala: pähkinöitä
Päivällinen: Atrian kukkakaalikeitto ja Cottage pearl -raetta
Iltapala: proteiinilettu ja marjoja




En yleensä syö eineksiä. En muista milloin olisin viimeksi ostanut niitä normaalihinnalla. Eineksiä tarttuu kaupasta mukaan vain, jos ne ovat punalaputettuja ja silloinkin täytyy olla se -50%. Hyvä se onkin, etteivät einekset kuulu päivittäiseen ruokavalioon, mutta joskus on kyllä ihan luksusta syödä valmista ruokaa. 

Kaloreiden laskeminen ei myöskään kuulu arkeeni, mutta eineksistä tulee vilkaistua  energiasisältökin. Niistä saa hurjan paljon energiaa suhteessa saatuihin ravintoaineisiin. Otetaan nyt esimerkiksi vegepatonki, josta tulee kokonaisuudessaan energiaa 537kcal. Koska on kyse päivän tukevimmasta ateriasta, se ei sinällään vielä ole hälyttävää, mutta normaalisti tuohon energiamäärään kuuluisi monipuolinen ja värikäs, paljon ravintoaineita ja proteiinia sisältävä ateria. Patongissa suurin osa energiasta tulee vaaleasta sämpylästä (patongista), ei siellä sisällä ole kasviksia tai proteiininlähteitä nimeksikään. 

Mutta silti... onhan se mukavaa, kun ei tarvitse aina kokata itse!

Kommentit